Implementace Krajského akčního plánu Kraje Vysočina II – Učíme se ze života pro život 2
Projekt se zaměřuje na podporu regionálních škol při budování aktivizujícího učebního klimatu nezbytného pro rozvoj gramotností a klíčových kompetencí žáků 2. stupně ZŠ a SŠ v kraji Vysočina. Komplexní podpora zapojených škol zahrnuje úroveň vedení škol v rámci Regionální leadership akademie, podporu pedagogů prostřednictvím vzdělávání, setkávání v rámci komunit vzájemného učení a metodickou podporou, i přímou podporu žáků zaváděním inovativních nástrojů do výuky.
Rozvíjení čtenářské gramotnosti v kombinaci s matematikou a ICT( práce s tabulkou, textem v rámci zadání a grafem na PC).
Propojení měření a znalostí z matematiky v kontextu historie a vývoje jednotek délky.
Propojení češtiny a informatiky v rámci projektového dne s cílem vytvořit funkční příběh, kde čtenář může ovlivnit postup děje.
Rozvíjení čtenářské gramotnosti v rámci výuky humanitního Světa v souvislostech. 2. trojročí se učilo pojmenovat hlavní myšlenky různých textů, klást otázky, pracovat ve skupině, diskutovat a zpracovávat informace získané z textu.
Čtenářská gramotnost v rámci výuky humanitního Světa v souvislostech u 3. trojročí. Použití metody z kritického myšlení - čtení s předvídáním. Rozvoj fantazie, ověřování domněnek, práce s informacemi, tvorba myšlenkové mapy.
enviromentální výchova a tvorba stolních her
Dlouhodobý projekt ve 3. trojročí (2. 3. - 30. 3.) na téma Sexuální výchova. Došlo k propojení čtenářské a ICT gramotnosti v předmětu Výchova ke zdraví, který je součástí našeho předmětu Světa v souvislostech. Děti využívaly program orgpad.com, ve kterém vytvářely ve dvojicích myšlenkové sítě. Smyslem tvorby sítí je kreativní, interdisciplinární myšlení: propojování různorodého a spojování nespojitelného, prohlubování a rozšiřování známého a setkávání s neznámým.
Metodu V-CH-D jsme použili se žlutou třídu při získávání informací o Politických procesech v 50. letech. Metoda pracuje s tím, co žáci o tématu vědí, formulací otázek, které podporuje vnitřní motivaci žáků pro učení. Ověřování toho, zda ostatní souhlasí s tím, co někdo ze spolužáků uvedl, ukazuje žákům, jak mohou s informacemi pracovat – ověřovat si je hned od počátku, učit se od sebe navzájem, současně vede k hlubšímu přemýšlení nad tématem, k hledání argumentů. Vlastní znalosti se doplňují z textu, ve kterém žáci hledají odpovědi na své otázky. Na závěr dochází k syntéze všech informací a ověřování pochopení tématu.
Orientace v mediálním prostoru a jak nenaletět dezinformacím, rozvoj čtenářské a ICT gramotnosti ve dvou hodinách humanitního SVS.
Praktické propojení matematiky s problematikou plýtvání vody.
Výuka základů programování pomocí Ozobotů.
Na praktickém ze života jsme si osvěžili, jak se pracuje s tabulkou a jak se tvoří graf.
Vyzkoušeli jsme si zajímavou logickou hru, kterou vymysleli matematici John H. Conway a Michael S. Paterson v roce 1976 na univerzitě v Cambridgi.
Tento projekt je zaměřený na vnímání přínosu četby prózy. Cílem bylo zjistit, že čtení nemusí být "statická" záležitost, ale že kniha může být společníkem i na cestách a na různých místech. Navštívili jsme parky, knihovny, čajovny i obchody s knihami. Děti se inspirovaly nalezenými knihami i pracovaly s texty u svých přinesených knih. Celkem jsme vytvořili tři hodinové cesty, které byly moderovány průvodcem a vybrané tituly byly uváděny do širších souvislostí s místem i dějem knih. Některé texty jsme si také prožili pomocí divadla či Storrytellingu.
Hra NIM je nejznámějším představitelem matematických her. Hráči postupně odebírací 1, 2 nebo 3 sirky. Kdo vezme poslední, prohrává. Jaká je vítězná strategie?
Rozhodněte, kdo z lukostřelců si zaslouží postoupit do dalšího kola. Je aritmetický průměr tím nejlepším vodítkem?
Vznikají videa, animace, počítače slouží jako zdroj informací. Analyzujeme a syntetizujeme informace, čteme s porozuměním, pracujeme se zdroji.
Základy programování s využitím Lego Mindstorms a blokového programování.
Během 90 minut se vystřídalo několik skupinek na “botanickém” stanovišti, kde se “tonoucí stébla chytal” a na stanovišti písničkovém, kde skupinka měla dát dohromady “kapelu” a spolupodílet se na předvedení písničky za spoluúčasti všech. Tento blok se odehrál v rámci adaptačního pobytu v září. Cílem byla spolupráce napříč věkovkami. Děti si losovaly, do které skupinky připadnou.
Cílem 5 hodinového bloku bylo poznávání přírodnin během pěší cesty a seřazení textu jedné části přiběhu o putování Odysseovy družiny - zrovna ve chvíli, kdy námořníci porazili několik kusů dobytka z posvátných stád. Blok byl součástí celoměsíčního tématu Staré řecké báje a pověsti. Celodenní výjezd byl speciálně připraven z prvků k příběhu - viz obrázek učitelské přípravy.
Co se stane s původní informací, když jí ústně předá několik lidí? Dostane poslední člen řetězu informaci v původním znění? Jak lze ověřit pravdivost informace? A to vše se děti učily na dějinách antického Říma.
Ověření pravosti Pythagorovy věty pomocí experimentu.
Využití výpočetní techniky k rozvoji matematiky a samostatnosti ve výuce.
Pomocí společné aktivity děti přemýšlely o svém budoucím povolání a poznávaly své spolužáky.
Propojení historie a matematiky - převody jednotek, konstrukce jehlanu a jeho vlastnosti.
Odvaha. Spolupráce. Důvěra. Práce podle návodu. I takhle se dá poznávat odkaz antického světa.
Vzhledem k několika kusům stavebnice BOFFIN 750 mohly děti v malých skupinkách objevovat zákonitosti elektrických obvodů. Svobodně volily modely, od těch jednodušších po složitější, zažily několik aha momentů, když se něco rozsvítilo či dokonce fungovalo jako rádio! A tak byla fyzika fajn i pro holky.
Technicky zaměření kluci si troufli hned na složitější modely. Velmi je to bavilo. Ale nebyli to jen kluci, zapojily se i holky.
V loňském roce jsme zjistili, že děti postrádají alespoň kusé informace o Starém i Novém zákoně. Tak jsme zařadili celoměsíční téma BIBLICKÉ PŘÍBĚHY a ve všech blocích z různých úhlů jsme tuto tematiku poodkryli. V 1.hodině jsme četli příběhy o stvoření světa a zároveń jsme se dívali na fylogenezi organismů. Děti přemýšleli, jak se jednotlivé organizmy vyvíjely, ale především, jak se vyvíjely orgánové soustavy. Po “vzoru Adama” pojmenovávali ve skupinkách evoluční větve živočichů a bavili jsme se o tom, jak docházelo postupně ke zdokonalování orgánů.
Ve 2. hodině jsme se zabývali časovými osami při čtení a vyprávění příběhů.
Ve 3. tematické hodině jsme se zeměpisně podívali na život v poušti a vytvořili jsme “obchod se vzácnými oleji” i s objevováním přírodních barviv z rostlin i živočichů. V dílnách čtení jsme předvídali děj příběhů. Pracovali jsme s nejnovějšími knihami, doporučenými na kurzech kritického myšlení (RWCT).
Úvodní hodina ke stravovacím stylům - seznámení s různými směry dle nové knihy nutriční odbornice Margit Slimákové. Z této knihy byly také sestaveny texty v gradovaných pracovních listech na slovní druhy. Na závěr proběhla dílna čtení, každý si vybral nějakou kuchařku či knihu o jídle, a krátce nahlas sdílel, co četl.
Jedním ze stravovacích stylů byla i bezlepková dieta. Probíhají instrukce a ukázka surovin a vysvětlování.
Jeden odpolední blok jsme věnovali ochutnávkám různých stylů.
Velký úspěch mělo stanoviště s indickou kuchyní, kde probíhal i orientační test osobní konstituce. Dvojice dětí prošly všemi stanovišti a postupně vyplňovaly kolonky.
Proč spíme a Cirkadiánní kód jsou dvě poměrně nové knihy aplikovaných biologických výzkumů. Pracovali jsme s úryvky - ať už pro pomyslné vědecké sympozium, nebo v dalších pracovních listech, nebo poslechem audioknihy některých kapitol. Prvně však na tabuli vznikal přehled, kde děti vidí důsledky nedostatku spánku.
Čas na nastudování vědeckých rolí a nejnovějších informací o spánku.
Někdo hrál vědecké role ve škole před tabulí, část dětí pracovala doma na pokusném ověřování distanční výuky.
Dramatizační metoda Bodysculpting pomohla žákům zpracovat článek o vzniku posmrtné masky Jana Palacha. Pracuje s neverbálním způsobem vyjádření emocí. U žáků rozvíjí aktivitu, kreativitu sebereflexi v podobě hmotného ztvárnění vlastních emocí, kooperaci, odpovědnost a uvědomění si vlastních emocí.
Internet nabízí řadu zajímavých a přístupných nástrojů, jak procvičovat matematické znalosti a logické uvažování. Jejich používání podporuje motivaci dětí a touhu k učení.
Tato hodina vlastně začala už výběrem našeho kolejního zvířete. Na tabuli je vidět, která všechna zvířata byla ve výběru. Nakonec vyhrály andulky - hned dvě, aby jim nebylo smutno. Představujeme je krátkým videem.
I v českém jazyce jsme se věnovali zvířatům.
Velký zájem byl o poznávání oceánských zvířat. Pouštěli jsme si dokument Modrá planeta - díl Velká modrá pustina, jehož autorem je David Attenborouhg. Úkolem bylo sepsat názvy všech zvířat, o kterých byla v dokumentu řeč. Do tohoto úkolu byla zapojeno i skupina pokusného ověřování distanční výuky.
Na svět zvířat jsme se podívali i z pohledu dokumentu z Jednoho světu na školách (JSNS) od organizace Člověk v tísni. Krátký film Ptačí kluk vedl k zamyšlení o chovu holubů, byl to příběh chlapce z Azerbajdžánu. Pro ukázku, kam až jsme v přemýšlení zašli je vyfocen úvod k lekci a pracovní listy vyplněné od dětí.
Pro únorové téma ZVÍŘATA jsme na závěr dělali v rámci čj medailonky pro naše známá zvířata a pak jsme navázali hrou - pantomimicky předvést nějakou jejich činnost a ostatní hádali, které zvíře je předváděno. Zvířecí tématika se také objevila v jednom z pátečních listů reflexe, kde se prolíná s matematikou, češtinou i budováním postojů.
První hodinu jsme se věnovali popsání metody Předvídání a také úvodnímu slovu o knize Zamilované povídky a o soudobé autorce Petře Soukupové.
Metoda předvídání dovoluje dětem vyslechnout různé scénáře, různé myšlenky druhých a prožívat napětí, jak to bude dál a kdo se nejvíce přiblížil ději v příběhu. Často to vyvolává zajímavé úvahy a diskuze mezi dětmi.
Diskuzi o sexualitě předcházela zajímavá fotka v zrcadle. Pro biologické souvislosti nám sloužila kniha přírodovědce Desmonda Morrise. Přímo ve třídě jsme také několik měsíců pozorovali párek andulek - od námluv až po vyvedení mláďat :-) Tuto hodinu se nám hodily některé paralely.
Pomocí medailonků lidí, kteří uskutečnili coming-out jsme se věnovali úvahám o společenských i politických postojích. I v našem prostředí je možné svobodně vyjádřit názor a diskutovat o něm.
Udělali jsme v Češtinovém projektu přátelský výjezd do přírodovědného centra Mlýn Radouňka, kde jsme společně s dětmi z komunitní školy probírali žánry - od pohádky, přes román po divadelní tragédii.
Skládání nebylo jednoduché ani pro osmáky. Vyžadovalo to hodně přemýšlení a vzpomínání, co jsme kdy četli.
Transferová hodina, která spojuje čtenářské dovednosti s angličtinou.
Internetová nástěnka padlet v angličtině, jak lze využít ICT nástroj při výuce jiných předmětů.
Čtení s porozuměním a historické události
Vyzkoušeli jsme si rozmanité slovní úlohy s cílem provést z nich zápis, vyřešit je pomocí lineární rovnice a formulovat slovní odpověď.
Pomocí metody Skládankového učení jsme se seznamovali s tématem víry a strachu v období středověku.
Celý duben jsme se věnovali tématu drog čtením knihy My děti ze stanice Zoo. K tomu přináležela celá série úkolů pro porozumění textu i pro vědomou práci každého žáka s tímto tématem. V této hodině se vžili do role souseda v místě, kde Christiana bydlela.
Dalším pokračováním byla hodina o tom, co je to odvaha. Tento oderovaný soupis předcházel velmi náročnému časosběrnému dokumentu Katka (autor Helena Třeštíková). Uzavřel se reflexní metodou Pětilístek na slovo drogy.
Květen byl ve znamení tématu Chemie. Při poznávání prvků si zvláštní pozornost zasloužila kniha se zajímavým názvem. Děti bavila četba úryvků o různých prvcích. A v jednom úryvku jsme mohli skloubit právě probíraná zájmena.
Chemie nám v květnu prostupovala všemi předměty. Dobře se trénovalo i porozumění textu v dílnách čtení.
Důležitou součástí bylo seznámení s biogenními, a některými dalšími významnými prvky z periodické tabulky. Kvíz nalezený na You-Tube sklízel opakovaně úspěch.
Procvičování základních výpočtů s procenty - výpočet základu, procentové části a počtu procent.
Procvičování počítání s procenty pomocí zábavné hry a praktické úlohy k posílení mezipředmětových vztahů.
Co si myslí naše 3. trojročí? 💭 Kritické myšlení, sběr argumentů, skupinová práce, argumentační diskuze, závěrečná úvaha. Sbíráme znalosti, pilujeme dovednosti a utváříme si postoje.
Co vše si představujeme pod pojmem zázemí a rodina? Děti ztvárňovaly své představy a také pak kreslily, jak má vypadat hřiště a park pro děti na sídlišti. Od toho jsme se vrhli na čtení knihy My děti ze stanice Zoo, kde to na velkém sídlištním prostoru vypadalo pro děti bídně.
Čtení se za relativně pěkného počasí odehrávalo i venku, na výšlapech mimo město. Odlehčili jsme tak náročné drogové téma.
Co to znamená být drogově závislý? Jak k drogové problematice přistupují různé státy?Jak na to šlo Portugalsko?
Díky střední škole FARMEKO jsme mohli pracovat v dobře vybavené laboratoři. Tak nejprve vážení.
A po vážení filtrace - v laboratoři FARMEKO.
Notoricky známý pokus s červený zelím pro určování pH.
Badatelská výuka v mokřadech Pístov.
Nečekaně dost druhů jsme našli.
Určitě si všichni vzpomenete na příběh Brumdy a Čmeldy (Včelí medvídci), když se potkají s tímto zvláštním tvorem, který říká: "Žádná lochneska, já jsem splešťule blátivá..."
Příprava na výjezd do Berlína.
Bylo zvláštní ocitnout se na skutečných místech, o kterých se v knize píše.
Propojení češtiny a historie pomocí metody z kritického myšlení.
Představení osobností z období komunistického Československa - kombinace vyhledávání informací, práce dle kritérií, vrstevnické zpětné vazby a podpory mezipředmětových vztahů.
Práce ve skupinách na tématu rozdělení peněz mezi zaměstnance - trénování argumentace, logického myšlení a komunikace ve skupině ve spojení s podporou mezipředmětových vztahů.
Prostřednictvím praktického příkladu jsme si osvěžili počítání s procenty, ale i práci s textem či grafy.
Prostřednictvím připraveného pracovního listu jsme se seznámili s Evropskou unií a se státy, které ji tvoří.
Během vedené lekce jsme si vyzkoušeli výpočet složeného úroku a seznámili se s hypotékou a jejími podmínkami a náležitostmi.
Děti si v rámci projektového dne vyzkoušely výpočet svého BMI. Zkoumali jsme smysl tohoto nástroje, procvičovali si své matematické dovednosti a všechny informace si dávali do souvislostí.
Děti si v rámci projektového dne vyzkoušely pracovat s handicapem - malovat svojí nedominantní rukou či pomocí úst. Bavili jsme se o tom, co to handicap je, jak se může člověk stát handicapovaný a co takoví lidé potřebují.
Využití transferové metody a zařazení matematiky do hodin SVS. Tvorba grafů s denním rytmem žáků. Čtenářská gramotnost a čtení s otázkami na téma cirkadiánního kódu.
Čtenářská gramotnost spojená s anglickými reáliemi, upevňování gramatiky a rozšiřováním slovní zásoby. Využití ICT programů k procvičování.
Využili jsme anglický text o cirkadiánním kódu. Metoda CLIL představuje obsahově i jazykově integrované vyučování zaměřené na vzdělávací přístup, v němž cizí jazyk používá pro učení a vyučování obsahu předmětu nejazykového. Článek zde.
Metoda kreativního psaní v hodině AJ. Metoda podporující kooperaci, rozvoj čtenářské gramotnosti, slovní zásoby a procvičuje psaní v AJ.
Zeměpis ve výuce Angličtiny. Příprava na exkurzi do Vídně. Vyhledávání a osvojování informací o rakouských reáliích.
Transferová metoda. Využití VV ve výuce AJ. Podpora kreativního psaní.
V přesném překladu “bouře mozků” je soubor kreativních metod, které mají pomoci vymýšlet lidem nápady bez jejich kritického hodnocení. Probíhá formou spontánní diskuze na dané téma. Klade si za cíl uvolnit atmosféru mezi členy skupiny a zapojit i ty, kteří se v pracovním kolektivu příliš neprojevují.
Daně a daňová soustava, skupinová práce, návštěva odborníka z praxe. Transferová metoda: matematika v humanitním svs. Ve skupinách počítání případového příkladu a porovnávání.
Návštěva odborníka z praxe.
Kooperativní didaktická hra.
Reálie Německa, kooperativní didaktická hra.
Projektový den, polytechnická výchova. Jak postupovat podle návodu, procvičování jemné motoriky, podpora vzájemného učení.
Tematizovani doby a díla W. Shakespeara. Práce s texty a moderním filmovým zpracováním.
Práce s základními pojmy, kultura oblékání a pravidla chování. Práce s výtvarnou aktivitou a dějinami módy.
Co je to aktivní naslouchání? Slyšíme každý to samé? O tom byla tato hodina.
Pojmenováváme si, jak se různé cesty liší. Diskutujeme, co by komu bylo bližší.
Hra ilustruje základní myšlenku, že každý člověk má určitou míru talentu v různých oblastech a pak přidává k tomu svoje úsilí, učení nových věcí a pouze některým svým dovednostem dále věnuje čas a rozvíjí se. Vznikla důležitá diskuze nad fiktivními příběhy postav.
Cvičné chystání argumentů pro a proti v oblasti anarchokapitalismu a základního nepodmíněného příjmu.
Diskuzní soutěž před porotou - kdo zvládne nejlépe říct a obhájit argumenty? Témata byla obě kontroverzní: anarchokapitalismus a nepodmíněný základní příjem.
Kariérové poradenství
Děti z druhého stupně ZŠ se v projektové výuce zabývaly různými kulturními oblastmi. Navštívily výstavy a festival dokumentárních filmů v Jihlavě, zkusily si práci s textem uvádějícím výstavy a jejich interpretaci. Tvořily si vlastní ruční animační knihy či návrhy oblečení.
Děti ze sedmé třídy se zabývaly tématem Knihy. Nesuď knihu podle obalu. Zkoušeli jsme si v knižní dílně vyvozovat různé interpretace obsahu podle obalu a základního popisu knih. Vyrazili jsme i do knihovny a do knihkupectví. Děti měly za úkol najít různé žánry a zkoumat, čím se každá kniha snaží čtenáře upoutat.
V projektu jsme se zabývali tím, jak se slova tvoří a jak vůbec vnikají. Děti si vytvořily vlastní slovníky slangu atd. Zároveň jsme využili řadu názorných pomůcek. Pracovali jsme velmi kreativně a v různých významových rovinách.
Prostřednictvím práce s textem a metod kritického myšlení jsme se seznamovali se specifiky historické epochy Reformace církve.
Prostřednictvím práce s textem a metod kritického myšlení jsme se seznamovali se specifiky historické epochy Reformace církve.
Procvičovali jsme výpočet objemu a povrchu těles (krychle, kvádr).
Tématický pracovní list, který v sobě kloubí matematiku a literaturu. Kolik jedu asi použil Claudius na zavraždění Hamletova otce?
V rámci projektového dne jsme se s žáky zajímali o téma elektřina. Součástí výuky byla jendak práce s písemnými a elektronickými zdroji informací s cílem posílení čtenářské gramotnosti a studijní autonomie, dále pak výukový blok s experimenty, kde si děti mohly v praxi vyzkoušet získané teoretické poznatky. A v neposlední řadě jsme pomocí interaktivních stavebnicí Boffin stavěli a testovali nejrůznější elektrické obvody.
V rámci projektu jsme si vyzkoušeli vypočítat svoji průměrnou rychlost při běhu na 100m.
V rámci projektu jsme si vyzkoušeli práci s návodem a výrobu jednoduchého siloměru z papíru. S jeho pomocí jsme pak měřili gravitační sílu, působící na různé předměty. Tématický pracovní list, který v sobě kloubí matematiku a literaturu. Kolik jedu asi použil Claudius na zavraždění Hamletova otce?
Na praktickém příkladu jsme propojili znalosti z oblasti fyziky (účinnost) se tvorbou jednoduchých tabulek v počítačovém programu.
V programu jsme s dětmi zkoumali různé náboženské symboliky a zkoušely pracovat s internetovými zdroji v této oblasti. seznámili jsme se s ilustracemi Josefa Lady, a zkoumali jsme napojeni lidových zvyků a náboženství. Ilustrovali jsme naše rodinné tradice a vydali se do zkoumání sakrální architektury v Jihlavě. V dalších hodinách jsme cestovali do Polné a zkoumali židovství a historii města. Projekt jsme zakončili zkoumáním pohanských božstev, která se objevují ve filmech a pohádkách. V projektu vznikly myšlenkové mapy i zápisy či ilustrace.
V projektu o genderu a jinakosti jsme se s dětmi v druhém trojroci zabývali tím, jaké vzory a jaké vlastnosti je u lidí a postav z filmů a knih zajímají. Děti si vytvořili své avatary či okomentovaly již stávající hrdiny. Pak si ke svému hrdinovi losovali i "nestandardní" vlastnosti. Společně jsme zkoumali, jak to náhled na jejich hrdinů mění a proč.
V projektu jsme modelovali reálné i historické budovy (maják na ostrově Faró, Artemidin palác, sochy na velikonoční ostrově atd) a další objekty v programu Tinkercad. Poté jsme je připravovali k tisku na 3D tiskárny.
V projektu jsme modelovali reálné i historické budovy (maják na ostrově Faró, Artemidin palác, sochy na velikonoční ostrově atd) a další objekty v programu Tinkercad. Poté jsme je připravovali k tisku na 3D tiskárny.
V projektu jsme modelovali reálné i historické budovy (maják na ostrově Faró, Artemidin palác, sochy na velikonoční ostrově atd) a další objekty v programu Tinkercad. Poté jsme je připravovali k tisku na 3D tiskárny.
V projektu jsme modelovali reálné i historické budovy (maják na ostrově Faró, Artemidin palác, sochy na velikonoční ostrově atd) a další objekty v programu Tinkercad. Poté jsme je připravovali k tisku na 3D tiskárny.
V projektu jsme modelovali reálné i historické budovy (maják na ostrově Faró, Artemidin palác, sochy na velikonoční ostrově atd) a další objekty v programu Tinkercad. Poté jsme je připravovali k tisku na 3D tiskárny.
V kroužku jsme se učili proramovat Ozoboty a Lego Minstorms pomocí blokového programovacího nástroje.