Koncepce

svoboda – morálka – otevřenost – optimismus – aktivita – odvaha

 

 

Naše principy

Svět se mění
Ve škole se může snadno stát, že se dětem ukazuje svět, jaký byl v době, když ho autoři zavřeli do školní učebnice. Ale svět se pořád mění. Ve ScioŠkole jsme proto s dětmi ve světě, jaký zrovna je.
V rychle se proměňujícím světě děti především potřebují umět se vypořádat se změnou. A zvládat změnu, to mimo jiné znamená ovládat umění se učit. Vedeme děti tak, aby jim neustálé učení nebylo na obtíž, ale radostí a výzvou.
ScioŠkola není uzavřený organismus – pozveme svět do školy, pustíme školu do světa. Budeme zvát do školy zajímavé hosty, představovat dětem zaměstnání rodičů, chodit na návštěvy do neziskovek, firem, muzeí…
Děti si postupně čím dál víc samy určují, co, jak a kdy se chtějí učit. Dáváme jim takovou svobodu, jaká podporuje jejich rozvoj. Nemáme učitele, ale průvodce, kteří děti doprovázejí v jejich učení.

Každé dítě je jiné
Více pohybu, více prostoru na otázky, více tvoření, více času. Každé dítě potřebuje něco jiného. Myslíme na to. Zároveň si děti mohou u nás v bezpečném prostředí vyzkoušet způsoby, které jim nejsou tak přirozené, ale mohou je posunout dál.
Každý ScioŠkolák s průvodcem a rodiči sestavuje svůj individuální plán učení a aktivit, který se odvíjí od jeho schopností a potřeb. Všechny děti by měly dosáhnout minimální úrovně v základních oblastech a mít možnost se mimořádně rozvinout v oblastech svého zájmu.

Vnitřní motivace táhne
Nejlepší motivace je, když děti mohou dělat věci, které jsou pro ně zvládnutelnou výzvou, dávají jim smysl a umožňují jim být součástí něčeho většího. Takové věci jsou ve ScioŠkole na denním pořádku.
Děti často pracují na reálných projektech (naplánovat výlet, vydat knihu, připravit výstavu…). Spoustu věcí se tak naučí jakoby mimochodem. Chyby považujeme za přirozenou součást učení, děti za ně netrestáme špatnými známkami. Známky dětem nedáváme vůbec, protože víme, že známky ničí tvořivost a motivaci. Průvodci pravidelně poskytují dětem i rodičům srozumitelnou zpětnou vazbu.

Vztahy jsou základ
Věříme, že k tomu, aby byl člověk šťastný, je mimo jiné potřeba, aby měl dobré vztahy s druhými lidmi. Průvodci ve ScioŠkole rozvíjejí s dětmi osobní vztah a podporují zdravé vztahy mezi dětmi. Dbáme i na dobré vztahy mezi průvodci a zajímá nás, jak rodiče vnímají naši práci.
Průvodci se pravidelně setkávají s dětmi individuálně. Děti často pracují ve skupinkách a učí se od sebe navzájem (i tím, že učí druhé). Uplatňujeme respektující přístup.

Fair play
Chceme, aby děti, které projdou ScioŠkolou, žily dobré a spokojené životy a aby byly aktivními tvůrci budoucího světa. Jsme přesvědčeni, že dobrý život má ten, kdo něčeho čestně dosáhl, váží si sám sebe, rozvinul své silné stránky, respektuje ostatní a ostatní respektují jeho, umí se radovat ze života a má odvahu prosazovat, co je správné. V takovém duchu děti ve ScioŠkole doprovázíme v jejich poznávání světa, druhých a sebe sama.

 

Naše vzdělávání a výchova

Jsme škola otevřená různým podnětům. Nedržíme se dogmaticky jedné určité pedagogické doktríny. Díky dlouhodobému působení Scio v oblasti vzdělávání spojeným se sledováním vzdělávacích trendů, odborných analýz a studií jsme přesvědčeni, že není jen jedna konkrétní metoda či pedagogická škola, která by byla vhodná absolutně. Svou práci stavíme na individuálním přístupu k dítěti, a proto k různým dětem a k různým cílům volíme různé metody, u kterých vždy vyhodnocujeme jejich vhodnost, potenciální efektivitu a proveditelnost.

Z teorií a metod, které jsou pro nás inspirativní a ze kterých při plánování vzdělávání vycházíme častěji, lze uvést např.:

  • Konstruktivismus (Tonucci)
  • Provázející výchova (Pelikán)
  • Respektující výchova (Nováčková, Gordon, Goleman)
  • Metody osobnostní a sociálních výchovy (Valenta)
  • Kooperativní učení (Kasíková)
  • Čtením, psaním ke kritickému myšlení
  • Globální výchova (Pike, Selby)

4 základní teze:

Všechny děti mají přirozenou schopnost a potřebu se učit, připravovat se na budoucí život

  • Budeme pro děti vytvářet stimulující prostředí a nabízet jim důstojné výzvy.
  • Chceme, aby učení dávalo dětem smysl.
  • Chybu pokládáme za nezbytný zdroj poznání a popud k dalšímu hledání.
  • Víme, že otázky jsou často důležitější než odpovědi.
  • Snažíme se, aby děti poznávaly do hloubky a nezůstávaly na povrchu jevů a věcí.
  • Podporujeme tvořivost.
  • Podporujeme vnitřní motivaci.
  • Chceme si dopřát radost z objevování.

Každé dítě je jedinečné

  • Každý si přináší do školy své předporozumění, my na něm stavíme, nepopíráme ho.
  • Nabízíme dětem výzvy a překážky v zóně jejich nejbližšího rozvoje.
  • Každé dítě potřebuje svobodu, ale zároveň podporu, laskavost a citlivé vedení.
  • Nikdo nemůže vědět všechno, ale každý má právo ukázat, co umí, a může se naučit.
  • Víme, že každý potřebuje na učení svůj čas a my mu ho dáme.
  • Každý by však měl ve všech oblastech dosáhnout úrovně, která ho nebude omezovat v jeho životě.

Děti se učí pořád, nejen ve škole a nejen, když si to uvědomují – svět vzdělává

  • Škola není uzavřený organismus – jsme otevřeni podnětům zvenku, pozveme svět do školy, pustíme školu do světa.
  • Škola přestává být místo – „zde a v daném čase“, a stále více je to soubor aktivit, které děti mohou konat kdykoliv a kdekoliv.
  • Rodiče participují na životě školy.
  • Budova je otevřena i mimo čas vyučování.
  • Chceme, aby vliv školy v životě dítěte školu přesahoval.

Učení probíhá dobře jen v prostředí, ve kterém se děti cítí bezpečně

  • Budujeme dobré vztahy mezi dětmi, mezi dětmi a dospělými i dospělými navzájem.
  • Důvěřujeme si navzájem.
  • Navzájem se respektujeme.
  • Společně stanovujeme a dodržujeme pravidla.
  • Máme jasně vymezené hranice.
  • Přijímáme zodpovědnost za sebe i své okolí.
  • Podstupujeme přiměřená rizika.

Máte-li další dotazy, podívejte se sem.

Školní družina hledá nadšence pro organizaci zájmových kroužků!

Chtěli byste provozovat zájmový kroužek v naší školní družiny?

Fantasii se meze nekladou, do družiny nám chodí pravidelně kolem padesáti dětí.

Poskytneme Vám zázemí místnosti..

Kontakt